20 mei 2024
Hoe mooi is het wanneer je de kans krijgt om even in de gymzaal met het FuzeField aan de slag te kunnen?!
2de jaars studenten, hun beide docenten en ik kregen die kans afgelopen maandag in de gymzaal van de PABO in Leiden.
Het FuzeField werd op deze manier uitgebreid mogelijk gespeeld en besproken langs de criteria [Kwaliteiten van Bewegen]:
- Hoe fysiek actief is Fuzen?
- Is Fuzen een doelmatig cognitieve en/of sociaal-emotionele activiteit?
- Hoeveel (be)denktijd is er tijdens deze activiteit?
- Op hoeveel niveaus kan er geFuzed worden
- Zijn de niveaus afgestemd op de niveaus van de deelnemer(s)?
- Hoe groot is de kans op sociale onveiligheid?
- Hoe groot is de mate van betrokkenheid?
- Klopt de activiteit methodisch-didactisch?
Randvoorwaarden bij de activiteit:
- Hoe groot is de kans op meeliften / peergroup learning?
- In hoeverre worden antwoorden gecontroleerd?
- In hoeverre zijn de materialen duurzaam (te gebruiken)?
- Welke handelingen zijn er nodig om de activiteit te starten?
- Wat is de prijs/kwaliteit verhouding?
De dertien vragen werden in een kader gezet worden met een 5-punten-schaal; waarbij een ‘5’ wenselijker is dan een ‘1’. In principe is een ‘vijf’ wenselijker dan een ‘één’, maar zijn er allerlei omstandigheden (doel, deelnemer, groep, moment van de dag) waarbij deze normering mank gaat. Daarom: streef naar 5 en verantwoord een keuze meer naar
1-4.
Bron: https://allesinbeweging.net/storage/8186/2023-W.-van-Gelder—Bewegend-leren-is-hip.pdf
Natuurlijk was anderhalf uur te kort om het gehele FuzeField te kunnen doorgronden en beoordelen.
Maar het was zeker lang genoeg om bij de studenten en docenten verschillende zaadjes te planten.