MLK-sessie in ALO-Amsterdam

21 oktober 2024

Wat is er, na 6 weken college, aan informatie achtergebleven, opdat ze na week 8 hun paper in kunnen dienen die gaat worden beoordeeld op ondermeer de toepassing van de aangeboden informatie en handvatten?”.
Dat was de vraag die Eric Herber aan Douwe van Dijk stelde aan het begin van diens blok [Motorisch Leerklimaat] in de pedagogische vaardigheden die gedurende de 4-jarige opleiding wordt aangeboden.
“Zullen we daar een spel van maken?
Jij stuurt mij alle sheets, presentaties en informatie die jullie aanbieden.


Ik maak daar, aan de hand van mijn interpretaties, kennis en inzicht, 3 Sub-Spellen van:
1. Alle Modellen die in de voorbije 6 weken,
2. Alle teksten en definities die mij belangrijk lijken om te weten &
3. De kortste vragen uit een tentamen van minimaal 5 jaar geleden.
Dan laten we de eerste twee klassen zichzelf/individueel indelen in [Ik beheers de stof.], [Ik beheers de stof nog niet voldoende.] en [Ik zit daar tussenin.]; de derde klas deel jij in naar 3 heterogene groepen.
Vervolgens komt elke groep 15 minuten spelen.
Da’s meer dan voldoende tijd om met elk spel tot het maximale Level 10 te kunnen geraken.
Ik hou dan van elke groep welk Level gehaald is.
Maar wat voor mij belangrijker is, is dat ik het Spel gebruik als middel!
Door hun spelen kan ik kijken en luisteren naar de sociale processen zoals groepsdynamica, rolverdelingen en communicatieve interacties.“.

Zo geschiedde afgelopen dinsdag ( = 15 oktober 2024) in de hal voor lokaal B0.36.
PRACHTIGE interacties door de studenten-van-Douwe en het FuzeField.
– Één student heeft zich, bij aankomst bij het FuzeField, zich met uitgestoken hand aan mij voorgesteld: Jason.
– ‘Waarom weten jullie dit?!
– ‘Ik zweet me kapot!
– ‘Dit is moeilijk man.
– ‘Zeg het voor! Want dan kunnen we sneller antwoord geven.
– ‘We moeten het record halen!!
– ‘Het is te veel lezen.‘ (Sub-Spel – Tentamen)
– ‘Dit geeft mij echt error.‘ (Color Game – Level 3)

Ook de passerende, en even stil staande, studenten en docenten zorgden voor interactie.
Sommige studenten pakten zelfs hun kans om even snel één van de drie bonus-spelen te spelen; [Afbeeldingen Paralympische Spelen], [Color Game] en [Gebaren scheidsrechter – Voetbal].
Één observerende studente gaf de mooiste quote van de dag : Wanneer dit de toekomst met schermgebruik is, dan vind ik het helemaal goed!‘.

‘En?’ hoor ik nu menigeen denken.
‘Hoe hebben ze het gedaan?!’.
Niemand is verder gekomen dan Level 4.3!

  Groep
1
Groep
2
Groep
3
Groep
4
Groep
5
Groep
6
Groep
7
Groep
8
Groep
9
Spel 1 3.3 3.1 3.1 2.4 4.1 3.0 2.0 3.0 3.1
Spel 2 3.1 3.1 3.0 2.1 2.1 2.3 2.3 2.4 3.0
Spel 3 4.1 4.0 4.2 4.3 4.1 4.2 3.3 3.2

De vraag is nu of dit komt door:
a. mijn manier van spel-inhoud en/of -opbouw.
b. de daadwerkelijke kennis van de studenten
c. iets anders.
We gaan dit eerdaags bekijken, doordat Douwe, en een collega, zelf de drie spellen gaan spelen.
Zij beschikken immers over de grootste bron van parate kennis en didactische vaardigheden…

Net als de speler zitten wij niet stil.

FuzeField blijft modules ontwikkelen en updaten. Zo worden er continu nieuwe modules gerealiseerd.
Ben je benieuwd wat er zoal aankomt of heb je zelf ideeën die je tot leven zou willen zien komen?

Open chat
💬 Whatsapp bewegend leren specialist
Hi 👋
Kan ik je ergens mee helpen? Onze bewegend leren specialist beantwoordt graag al je vragen.