18 november 2024
Afgelopen vrijdag organiseerde de BVLO (bond voor lichamelijke opvoeding) haar 49ste studiedag; met als titel [SpelInZicht].
FuzeField mocht in de middag in de squashbaan in de Sport-omgeving van de VUB (Vrije Universiteit Brussel) de deelnemers inspireren.
In drie blokken werden de docenten LO middels het FuzeField door zichzelf, hun werkomgeving, hun doelgroep en hun ‘waarom’ geleid.
Het eerste stuk werd gevormd door [Inzicht]: Speel deze Game zonder verdere uitleg en toelichting.
Middels het spelen van [Dino], [Flappy Monster] en [Multi Matching] ontstond een visueel tableau aan dynamieken: initiatief, nieuwsgierigheid, observeren, coaching.
Voor het tweede stuk, [Zicht], werd de [Color Game] gebruikt.
‘Wat zie ik wel, en dus ook niet, op het scherm; en hoe verhoud zich dit tot de mat?‘.
Door hetgeen zojuist gespeeld en beleefd was te combineren ontstond het spel(en).
Spelen is immers (met elkaar) omgaan met de informatie die de omgeving aanbiedt.
En dat leidde tot het derde blokje: [Spel] als activiteit; in de les en als sport.
‘Hoe speel je een spel wanneer je de regels niet kent; of voldoende beheerst?!‘
Daarom werd de [Scheidsrechters – Voetbal]-Module gestart.
Kan deze, door deze LO-ers, t/m Level 10 worden uitgespeeld?
Het was boeiend om te zien hoe sommigen de vertaling meteen konden leggen naar hun eigen situaties; en hoe anderen langer de tijd voor nodig gaan hebben om hun fixed mindset open te stellen.