9 januari 2025
Een heel vaak terugkerende vraag is: “Kan je ook eigen dingen maken en laten spelen?!“.
Het antwoord is telkens even eenvoudig als ‘nutteloos’: “Ja!“.
De eenvoud in het antwoord zit hem in het feit dat Kahoot! en Scratch zich laten importeren via de FrontOffice van de geregistreerde gebruiker: Maken –> Uploaden –> Uit-en-weer-aan zetten –> Fuzen.
Het ‘nutteloze’ is het gegeven dat, in de voorbije jaren en 180 miljoen bewegingen, slecht 3 maal een Kahoot! en 4 maal een Scratch langs deze weg ge-upload EN gespeeld zijn.
Dit komt niet vooruit uit des-interesse!
Het feit dat de gebruikers simpelweg te veel andere bordjes hoog aan het houden zijn is één van de redenen.
De enige BRILJANTE Scratch-upload was die van Joshua; toen leerling in Groep 5 van ’t Dok in Oegstgeest.
Hij breidde de OER-game [30 seconden] uit naar [45 Seconds Met Stoplicht].
Dat was zelfs zo goed, dat we gevraagd hebben of zijn spel niet alleen op hun eigen FuzeField geFuzed mocht worden, maar ook op alle andere FuzeFields.
Die toestemming kregen we van Joshua en zijn ouders, met dit als huidig resultaat: 3.397.859 geregistreerde bewegingen
De vraag ‘Kan je ook eigen dingen maken en laten spelen?!‘ komt met name voort uit het feit dat heel veel FuzeField-gebruikers simpelweg niet weten wat ze al tot hun beschikking hebben!
De inhoud van het FuzeField hebben ze niet op hun digi-board staan; hoewel iedere school een eigen start-pagina heeft en als snelkoppeling op het digibord kan worden geplaatst.
Afgelopen dinsdag werd de 14 aanwezige Groepsleerkrachten gevraagd: “Wie heeft inmiddels zelf een keer op het FuzeField gestaan en gekeken en ervaren wat het kan en doet?“.
1 persoon stak de hand op; en drie anderen gaven aan wel eens met de kinderen te hebben meegedaan.
(En dat terwijl ze al ruim drie jaar beschikken over een eigen FuzeField, direct naast de voordeur, en er inmiddels meer dat 2,5 miljoen bewegingen zijn geregistreerd…)
Daarop werd op het digiboard de startpagina van hun school geopend en begon de reis door hun FuzeField-content; inclusief de zij-stapjes naar achterliggende theorie- en praktijk-voorbeelden.
1 ‘samenvatting’ van 8 pagina’s:
6 mappen: Taal, Rekenen, Oriëntatie, Varia, Extra en Sport. Daarin:
24 Modules en meer dan 160 Sub-Modules; allemaal adaptief opgebouwd en allemaal aansluitend aan hetgeen elke methode aanbiedt.
1 map met 13 Games.
1 pagina met 19 thema-Games en -Modules.
Alles zo ingeregeld dat dezen dagelijks, wekelijks, maandelijks en thematisch worden ‘ververst’; en via de QR-code-scanner gestart kunnen worden.
Want dat is een must: De speler wil 100% zelfstandig Fuzen! De Groepsleerkracht en eigenaar moet er niet nog een bordje bij hebben.
En mocht je toch zelf iets speciaal toe willen voegen, dan zijn er je FrontOffice en de [Store]