Leerlingen van de Jozefschool in Nederhorst den Berg grijpen elke gelegenheid aan om zich uit te leven op het FuzeField (springveld) dat sinds kort op het schoolplein ligt. Een kleurige vloer waarop je al springend meerkeuzevragen op een scherm beantwoordt. Judith van Thiel, directeur van de school, was meteen om toen dit unieke beweeg-speel-en-leermiddel op haar pad kwam. “Dit ís bewegend leren. En de kinderen doen het helemaal zelf, je hebt er geen leerkracht voor nodig.”
Het FuzeField komt voort uit de BeweegTegels, een idee uit de koker van Eric Herber (rope skipping). BeweegTegels: verende tegels die via een softwareprogramma verbonden waren met een scherm waarop het aantal sprongen realtime te volgen was. De achterliggende gedachte was dat kinderen dit zouden opvatten als een uitnodiging om vooral veel te springen.
Dit simpele idee leidde uiteindelijk – acht jaar later – tot FuzeField: een springveld van 2,40 x 3,60 meter dat bewegend leren een nieuwe dimensie geeft.
“Elke keer als ik in gesprek raakte over de BeweegTegels, kreeg ik de vraag: ‘Leuk, maar wat kun je er nog meer mee?’”, zegt Eric. “Volwassenen vinden het vooral belangrijk dat kinderen leren. Ik zag wel dat je de tegels ook kunt inzetten voor educatie. Een vriend van me zag de potentie en haalde me over om een volgende stap te zetten, het opzetten en managen met een bedrijfsmatige aanpak en met hulp van onderwijsexperts die wilden meedenken. Het uitwerken, bouwen, testen en optimaliseren kon beginnen.”