Bewegend leren in optima forma

“Dit ís bewegend leren. En de kinderen doen het helemaal zelf, je hebt er geen leerkracht voor nodig.”

 

Het volledige ‘Bewegend leren in optima forma’ artikel van het KVLO magazine (Het magazine van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding) is hieronder te lezen of via deze link te downloaden.

 

Leerlingen van de Jozefschool in Nederhorst den Berg grijpen elke gelegenheid aan om zich uit te leven op het FuzeField (springveld) dat sinds kort op het schoolplein ligt. Een kleurige vloer waarop je al springend meerkeuzevragen op een scherm  beantwoordt. Judith van Thiel, directeur van de school, was meteen om toen dit unieke beweeg-speel-en-leermiddel op haar pad kwam. “Dit ís bewegend leren. En de kinderen doen het helemaal zelf, je hebt er geen leerkracht voor nodig.”

 

Het FuzeField komt voort uit de BeweegTegels, een idee uit de koker van Eric Herber (rope skipping). BeweegTegels: verende tegels die via een softwareprogramma verbonden waren met een scherm waarop het aantal sprongen realtime te volgen was. De achterliggende gedachte was dat kinderen dit zouden opvatten als een uitnodiging om vooral veel te springen.

 

Dit simpele idee leidde uiteindelijk – acht jaar later – tot FuzeField: een springveld van 2,40 x 3,60 meter dat bewegend leren een nieuwe dimensie geeft.

 

“Elke keer als ik in gesprek raakte over de BeweegTegels, kreeg ik de vraag: ‘Leuk, maar wat kun je er nog meer mee?’”, zegt Eric. “Volwassenen vinden het vooral belangrijk dat kinderen leren. Ik zag wel dat je de tegels ook kunt inzetten voor educatie. Een vriend van me zag de potentie en haalde me over om een volgende stap te zetten, het opzetten en managen met een bedrijfsmatige aanpak en met hulp van onderwijsexperts die wilden meedenken. Het uitwerken, bouwen, testen en optimaliseren kon beginnen.”

Spelen op je eigen niveau

Elk springveld is standaard uitgerust met diverse modules die aansluiten bij bestaande leerdoelen. Van rekenen tot klokkijken, taal, topografie, ‘breinbrekers’ en meer. Het werkt als een computergame: doe je het goed, dan worden de vragen vanzelf moeilijker. En andersom. Juf Judith: “Kinderen kunnen de modules op hun eigen manier en in hun eigen tempo spelen: het programma past zich aan het niveau van de leerlingen aan. Dat maakt het springveld leuk voor alle groepen, van de kleuters tot en met groep acht.”.

Leren met je hele lijf

Ook Judith en haar team waren betrokken bij de totstandkoming van dit springveld, onder andere bij de invulling van de modules. “Dit sluit nauw aan bij onze onderwijsvisie”, zegt ze. “Als gezonde school besteden wij veel aandacht aan bewegen en bewegend leren. Bijvoorbeeld door tijdens de gymles ook cognitieve vaardigheden te oefenen en met leeractiviteiten op het schoolplein. Bewegen is goed voor de doorbloeding van de hersenen en alleen al daarom belangrijk voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de combinatie van bewegen en leren ervoor zorgt dat wat je leert, beter blijft hangen. Je bent als het ware met je hele lijf aan het leren. Op deze manier gebeurt dat spelenderwijs.”

Alle categorieën geactiveerd

Het spelelement is een belangrijke kracht van deze toepassing, vindt docent Stevie.

 

“In mijn eigen lessen zet ik dat ook veel in. Als je tafels wilt leren kun je er een uitdaag spel van maken waarbij kinderen op tafel gaan staan en het antwoord zo snel mogelijk moeten roepen. Dat is twintig keer leuker en op die manier blijft de lesstof veel beter hangen.  Hier treedt dat effect ook op; het is een heel doeltreffend middel om lesstof in te oefenen. Ik merkte zelf toen ik ermee bezig was, hoe actief het brein meedeed. Als ik bijvoorbeeld uit vier stukken fruit de aardbei moest identificeren, kwamen automatisch óók de woorden voor de andere drie bij me op. Alle categorieën werden geactiveerd.”

 

In de praktijk werkt het precies zoals het bedacht is, merkt Judith. Kinderen worden heel enthousiast en creatief.

Klik op een van de afbeeldingen hieronder om het KVLO artikel als PDF bestand te openen.

KVLO artikel pagina 1

KVLO artikel pagina 2