Innovatieve nieuwe manier van bewegend leren met FuzeField

De enthousiaste startup FuzeField heeft deze zomer hun innovatie op het gebied van bewegend leren gelanceerd: FuzeField. Het FuzeField is een interactieve, drukgevoelige beweegvloer die educatie, bewegen en gamen combineert, zo ontstaat een heel nieuwe manier van bewegend leren: Fuzen.

Inmiddels is het FuzeField op een aantal Nederlandse schoolpleinen te vinden, maar FuzeField heeft als missie om alle kinderen in Nederland bewegend te laten leren. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat beweging zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. Hierdoor zijn mensen beter in staat nieuwe informatie en signalen te verwerken. Fuzen zorgt daarom niet alleen voor plezier en beweging, maar ook voor betere cognitieve prestaties, meer focus en meer zelfvertrouwen.

Spelen op je eigen niveau

Elk FuzeField is standaard uitgerust met diverse modules die aansluiten bij bestaande leerdoelen in het Primair Onderwijs. Van rekenen tot klokkijken, taal, topografie, breinbrekers en meer. Het werkt als een computergame: doe je het goed, dan worden de vragen vanzelf moeilijker. En andersom.

Judith van Thiel, directeur van de Jozefschool in Nederhorst den Berg, merkt dat FuzeField leuk is voor zowel kleuters als leerlingen uit groep acht. “Kinderen kunnen de modules op hun eigen manier en in hun eigen tempo spelen: het programma past zich aan het niveau van de leerlingen aan en de inhoud van de modules wordt wekelijks automatisch vernieuwd”

Leren met je hele lijf

Van Thiel en haar team waren betrokken bij de totstandkoming van het FuzeField, onder andere bij de invulling van de modules. Zij geloofde onmiddellijk in de kracht van het concept. “FuzeField sluit nauw aan bij onze onderwijsvisie”, zegt ze. “Als gezonde school besteden wij veel aandacht aan bewegen en bewegend leren. Met FuzeField gebeurt dat spelenderwijs. Kinderen zijn een spel aan het spelen en ondertussen zijn ze allerlei spellingcategorieën aan het oefenen, de tafels aan het verwerken of hun topografische kennis aan het verrijken”.

Ook groep 5 leerkracht Stevie van Buuren beaamt de aantrekkingskracht van het spelelement. “Je ziet dat kinderen zo hoog mogelijk willen scoren. En niet alleen kinderen, zelf heb ik dat ook ervaren. Ik had mijn hulp aangeboden bij de ontwikkeling van FuzeField en ben toen door alle modules heen gelopen: kloppen de vragen en antwoorden? Werkt alles zoals het bedoeld is? Daarvoor had ik een mini-testversie in huis waar ik met mijn handen op moest drukken. Daar werd ik zo bloedfanatiek van, dat mijn horloge aangaf dat ik aan het fitnessen was.”

Onderwijsondersteuning zónder extra handen

Een groot voordeel vindt Judith van Thiel ook dat het FuzeField geen inspanningen vraagt van leerkrachten. “De overheid stelt nu NPO-gelden beschikbaar om leerachterstanden bij leerlingen in te halen. Dat is mooi, maar op de menukaart staan vooral veel ideeën waarvoor extra handen nodig zijn, op het schoolplein, voor de klas, buiten schooltijd. Het probleem is alleen: er zijn geen mensen. En het gaat om eenmalige gelden, dus wat doe je dan na een jaar? Het mooie van het FuzeField is dat het een hulpmiddel is dat je heel gemakkelijk kunt inzetten zónder dat je er extra mensen voor nodig hebt.”

Stevie van Buuren: “In mijn ogen zou op elk schoolplein een FuzeField moeten liggen. Al is het maar om te zorgen dat kinderen met games bezig zijn en tegelijkertijd ook zuurstof krijgen van buiten zijn, leren én bewegen. Die combinatie is heel waardevol.”

Wil jij meer weten over FuzeField? Ga naar de website (www.fuzefield.nl) voor meer informatie of neem contact op via kennismaken@fuzefield.nl of bel op 085-3036520.

 


Noot voor de redactie:
Meer informatie:
Neem contact op

Over FuzeField:
FuzeField is ontstaan vanuit de passie voor bewegen. Bewegend leren heeft de toekomst en dat stimuleerde FuzeField om bewegen en leren spelenderwijs te combineren. De focus van FuzeField ligt op het primair onderwijs.